لیست استارت آپ | انواع + مراحل راه اندازی

Published on 11 February 2022 at 17:41

 

استارت اپ

استارت آپ یک مرحله از عمر کسب و کار در مسیری است که صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

لازم است که بگوییم، ایده‌های موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً روی کارهای علمی پیچیده فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از رقبا هستند.

انواع استارت آپ

استارت آپ ها را می‌توان در موارد زیر تقسیم‌بندی نمود:

 

  1. استارت آپ های گسترش پذیر
  2. استارت آپ های مشاغل کوچک
  3. استارت آپ‌ شرکت های بزرگ
  4. استارت آپ‌هایی که طراحی شده‌اند تا به فروش برسند
  5. استارت آپ های اجتماعی
  6. استارت آپ های مبتنی بر زندگی

مراحل راه اندازی استارت آپ
در ذهن همه ما ممکن است این سوال مطرح شده باشد که بنیانگذاران  استارت اپ های موفق چه اطلاعاتی دارند که بنیانگذاران صاحبان استارت اپ های ناموفق از آن دانش بی‌خبرند؟

برای راه‌اندازی یک استارت اپ باید به مواردی که در ادامه می‌گوییم دقت نمایید:

  • زمان خوب: یک بنیان گذار موفق باید بداند که چه زمانی محصول خود را وارد بازار کند. آیا این محصول مناسب این بازار در این زمان است؟
  • اجرای ایده با قدرت کار گروهی: همیشه یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه اجرای ایده‌های خود نداریم. اغلب، اجرا یک آزمایش است، پر از آزمون و خطا و شکست و موانع!
  • ایده منحصربه‌فرد: ایده شما باید به صورتی باشد که مشکلات مردم را حل کند یا موجب راحتی و خوشحالی مردم شود. وقتی مردم از یک ایده استقبال کنند قطعا این ایده رشد سریعی خواهد داشت.
  • مشخص کردن مدل کسب و کار: بنیانگذار استارت اپ باید مشخص کند که به چه صورت خدمات خود را به مردم ارائه دهد. به چه نوع بازاریابی نیاز دارد؟چگونه تبلیغات خود را انجام دهد؟
  • منبع مالی: از نظر بناینگذاران موفق، بهترین استارت آپ ها استارت اپی هستند که با کمترین پول بهترین خدمات را ایجاد کنند؛ در نتیجه باعث افزایش درخواست خدمات از سوی مردم می‌شوند و به رشد سریع مجوعه کمک می‌کنند.

 

استارت آپ مختل کننده بازار؟

طرح‌های استارت اپی هدفشان ازبین بردن نواقص در بازارهدف خودشان است. می‌توانیم این نواقص را تفکرات اشتباه و ریشه‌دار در بازار بدانیم که چیزی به جز مانع برای‌ کسب و کار صنایع نبود است؛ به همین خاطر افرادی که با عقاید نادرست در بازار فعالیت می‌کنند طرح‌های استارت اپی را مختل کنده بازار می‌دانند.

 

چگونه استارت آپ ها موفق می شوند؟

یک استارت آپ موفق استارت اپی است که از افراد خلاق، متخصص و از همه مهم‌تر افراد مشتاق تشکیل می‌شود. چنین استارت آپی برای مقابله و گذر از چالش‌های پیش رو می‌تواند به توان اعضای تیمش اعتماد کند. در ادامه به معرفی عوامل موفقیت امیز یک استارت آپ می‌پردازیم:

  • اشتیاق تیم: همه این وسواس در اجرای ایده است. اگر تیم آماده انجام هر کاری برای حمایت از طرح استارت اپ نباشد، با وجود قوی بودن می‌تواند در جذب مخاطب خود شکست بخورد. پس شاخصه‌ی اول یک استارت آپ موفق می‌تواند اشتیاق تیم نسبت به ایده باشد.
  • مدیر متخصص: بنیانگذار باید در حیطه کاری خودش فردی متخصص باشد تا استارت اپ به یک استارت اپ موفق تبدیل شود.
  • زمان: کارمندان اولیه در زمان راه اندازی اغلب برنامه‌های کاری فشرده‌ای دارند. یک نظرسنجی در سال 2018 توسط MetLife و اتاق بازرگانی ایالات متحده نشان داد که صاحبان استارت‌آپ‌ها 14 ساعت روز کاری را ثبت می‌کنند. اگر تیمی مایل نباشد بیشتر ساعات بیداری خود را به یک ایده اختصاص دهد، ممکن است برای پیشرفت با مشکل مواجه شود.
  • ایده خلاق: آیا این یک ایده جدید است؟ ایده استارت‌آپ حتما نباید ایده جدیدی باشد یک استارت آپ موفق باید بی نقص در زمینه کاری خود باشد تا توانایی سبقت از سایر رقبا را داشته کباشد. همانطور که یک ایده جدید هم سختی‌های زیادی دارد که محصول و خدمات خود را به مردم و مشتریان معرفی کند.
  • وسعت بازار کار: بازار به چه اندازه است؟ اندازه بازار یک استارت آپ، مقیاس فرصت آن را مشخص می‌کند. شرکت‌هایی که روی فناوری‌های خاص وسواس دارند ممکن است از رقبای خود پیشی بگیرند اما به چه منظور؟ بازارهای بسیار کوچک ممکن است به بازارهای مالی منجر شوند که برای رشد کافی تیم بزرگ نیستند!

استارت اپی که دارای ویژگی‌های نامبرده است یا  افراد نامبرده را دراختیار دارد، می‌تواند امید به رشد خود داشته باشد.

شتاب‌دهنده چیست؟ چه نقشی دررشد استارت‌آپ دارد؟ 

شتاب‌دهنده یا Startup accelerator را در واقع می‌توان به عنوان سوخت و بنزین در مفهوم استارت آپ در نظر گرفت. شتابدهنده‌ها افراد یا شرکت‌هایی هستند که وظیفه حمایت از یک شرکت نوپا را برعهده گرفته و آنها را در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول هدایت می‌کنند. شتابدهنده‌ها می‌توانند در هر کدام از سه دسته سرمایه‌گذاری فوق قرار گیرند اما معمولاً شتابدهنده‌ها به عنوان گروه سرمایه‌گذاری شراکتی شناخته می‌شوند که تنها تا 45 درصد از سهام گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

شتاب دهنده‌های ایرانی و شتاب دهنده‌های خارجی متعددی در سطح اینترنت معرفی شده است. هر کدام از آنها سعی می‌کنند که امتیازات ویژه‌ای برای استارتاپ ها در نظر بگیرند تا آنها را جذب کنند. در بین معروف‌ترین شتاب دهنده‌های ایرانی می‌توان به آواتک، جهش، پرش، اکسیر و چند مورد دیگر اشاره کرد.

 

 

استارت‌آپ های ایرانی 

چون هدف ما در این مطلب معرفی تنها چند مورد از استارت آپ های ایرانی است و امکان معرفی همه آن‌ها وجود ندارد از افراد فعال در این عرصه پوزش می‌طلبیم. طبق آمارهای بین المللی، چند استارت آپ موفق ایرانی عبارتند از:

  • مامان پز: استارت اپ ایرانی الاصل در زمینه پخت عذا که در زمینه خانواده فعالیت می‌کند. استارت اپ مامانپز هیچ نمونه خارجی ندارد و می‌توان به عنوان بهترین استارت ایرانی از آن نام برد.
  • دیجی کالا: دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی آنلاین در ایران است که توسط برادران محمدی در ایران راه اندازی شد. این فروشگاه در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد و محصولات حوزه‌های دیجیتال، فناوری، کسب‌و‌کار، محصولات خانگی و مواردی دیگر را به فروش می‌رساند. این شرکت یکی از نمونه‌های موفق استارت آپ ایرانی است که کار خود را از فروش محصولات کوچک و خرده‌فروشی آغاز کرده و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران است.
  • آپارات: آپارات یکی از سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم‌های ویدیویی در ایران است که به عنوان اولین سرویس فعال در این حوزه خود را معرفی کرد. آغاز به کار آپارات به سال 1389 برمی‌گردد و توسط شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا راه‌اندازی شده است. درآمد این سرویس از طریق تبلیغات و فروش برخی محصولات خاص انجام می‌گیرد و در حال حاضر از لحاظ اقتصادی، یکی از بهترین شرکت‌های اینترنتی فعال در ایران به شمار می‌رود.
  • تخفیفان: یکی از استارتاپ‌های منحصر به فرد و خاص در ایران است که مکانیزم‌های مختلفی برای ارائه تخفیف به مشتریان خود تعریف می‌کند. این گروه فعالیت خود را در سال 1390 با شعار «ارزان‌تر لذت ببرید» شروع کرده است و در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی، به معرفی تخفیف‌های متعلق گرفته به هر کالا می‌پردازد. در وب سایت تخفیفان، خدمات مختلف مربوط به حوزه رستوران و کافی شاپ، هنر و تئاتر، تفریحی و ورزشی، آموزش، سلامتی و پزشکی، زیبایی و آرایشی، هتل و سفر و همچنین کالاها و برندها معرفی می‌شود و تخفیف برخی از آنها تا 90 درصد نیز می‌رسد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت اکوموتیو تمام استارت آپ های ایرانی را به صورت تفکیک شده مشاهده نمایید.

 

 

شکست استارت‌آپ ها

گفته می‌شود ۹۰ درصد استارتاپ‌ها در همان مراحل اولیه یا در طولانی‌مدت شکست می‌خورند. آمار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز نشان می‌دهد ۵۲.۲ درصد بنیان‌گذاران استارتاپ‌های ایرانی حاضر در الکام‌استارز ۹۸، حداقل یک بار شکست را تجربه کرده‌اند. عدم نیاز بازار به محصول یا خدمات استارتاپ، کمبود مهارت بنیان‌گذار و اعضای تیم و عدم مدیریت منابع مالی استارتاپ (متن جایگزین: راه های تامین مالی استارت آپ ) از عمده‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها هستند.

 

به‌عنوان مثال بامیلو یکی از معروف‌ترین استارتاپ‌های ایرانی و اولین سرمایه‌گذاری بزرگ گروه اینترنتی ایران در فضای استارتاپی کشور بود که سال گذشته شکست خود را اعلام کرد. بسیاری از متخصصان، بامیلو را شکست مطلق در بازار تجارت الکترونیک دانسته و برخی دیگر نیز استراتژی‌هایی پشت پرده را دلیل تغییرات جامع در این سرویس بزرگ می‌دانند.

 

عمر استارت‌آپ های ایرانی

طبق گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، ۲۹.۴ درصد استارتاپ‌هایی که در الکام‌استارز سال 1398 شرکت‌ کرده‌اند، بین ۱ تا ۲ سال، ۱۹ درصد بین ۶ ماه تا یک سال، ۱۷ درصد بین ۲ تا ۳ سال، ۱۱.۸ درصد آن‌ها ۳ تا ۶ ماه و ۸.۴ درصد کمتر از ۳ ماه عمر داشته‌اند.

 

موانع داخلی برای رشد استارت اپ های ایرانی

بررسی بیشتر روی موانع و مشکل‌‌های پیش روی استارتاپ‌ها و همچنین حمایتی که تا به حال از دولت دریافت کرده‌اند انجام شده است. بیش از نیمی از استارتاپ‌ها «محدودیت‌های کشور» را به‌عنوان مهم‌ترین مانع داخلی عنوان کرده‌اند. در شرایطی که حضور استارتاپ‌ها می‌تواند نقش پررنگی در رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری ایفا کند، ۵۴.۵ درصد استارتاپ‌هایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند اظهار داشته‌اند محدودیت‌های کشوری مهم‌ترین مانع رشد کسب‌وکار آن‌ها است. «نقدینگی پایین» با ۵۱ درصد دومین مانع مهم داخلی برای رشد استارتاپ‌ها انتخاب شده است و بعد از آن «کمبود دانش استارتاپی» با ۲۴.۵ درصد و «بومی‌سازی مدل» با ۱۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی مهم‌ترین موانع داخلی رشد استارتاپ‌ها هستند.

کلام آخر

با توجه به تمامی عوامل رشد و شکست استارت اپ ها دوعامل اساسی وجود دارد که خودش به تنهایی می‌تواند موجبات رشد و ترقی یک استارت اپ را تضمین کند: خلاقیت وتخصص! ذکر شد که گاهی تکراری بودن، پله‌های شکست استارت اپ شما را می‌چیند اما اگر مدیر در حیطه کاری خود تخصص لازم را داشته و این تخصص را با جوهره‌های خلاقیت چارچوب بندی کند، موفقیت‌های زیادی نصیبش خواهد شد. اشتباهی که معمولا از این نوع استارت اپ ها سر می‌زند این است که کمبود مهارت و تخصص مورد نیاز در استارت اپ و عدم مدیریت این تخصص که توام با عدم مدریت خلاقیت‌های ناسازگار است، موجب ایجاد انرژی مدیریت نشده می‌شود. نتیجه‌ی آن کمر موفقیت را خم کرده و باعث شکست اعتماد مشتری و استارت اپ می‌شود.

 

 

Add comment

Comments

There are no comments yet.

Create Your Own Website With Webador